Wednesday, October 26, 2011

KEK PRUNE KUKUS.......



Salam.......kembali berkerja setelah tiga hari bercuti sesangatlah megembirakan Akak....Bukan lah bercuti kemana2 saja berehat2 sambil ....mencuba sejenis dua resepi yang lama dalam simpanan tapi  tak berbuat2....so cuti ni Benar2 Akak menafaatkan untuk mecuba resepi2 ini...
resepi pertama prune kukus....mmg tak rugi mencuba semua kata sedap....so akak share resepi kat sini resepi akak dapat dari Diana
  • 250 gm butter
  • 2 cawan tepung naik sendiri
  • 1 cawan gula
  • 1/4 tin susu pekat manis(yg besar)
  • 20 biji prune dikisar halus bersama 2 s/besar air.
  • 5 biji prune dipotong kasar2
  • 5 biji telur
  • 1 s/teh ovallette
  1. Didihkan air dalam pengukus.
  2. pukul butter,gula,susu hingga sebati
  3. masukkan telor sebiji demi sebiji kacau lagi
  4. masukkan ovallette,kacau lagi masukkan prune yang telah dikisar kacau lagi
  5. masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. masukkan juga prune yang telah dipotong kasar kacau sebati dan bolih dikukus selama 1 1/2 jam.
  6. pastikan loyang dialas dengan kertas minyak dan digris dgn butter.......
  7. Hias dengan prune diatas ikut suka.

3 comments:

  1. kak sedapnya..mesti gebu jer sbb kukus kan

    ReplyDelete
  2. Betul tu Dik tersangatlah gebunyerr.....baunyer pon wangi aje xrugi mencuba

    ReplyDelete
  3. nak cubelah......

    ReplyDelete