Wednesday, May 5, 2010

Yong Taufu Grand Bon Voyage (ver 0.1)

Resepi disumbangkan oleh: Mutalib Attholib.

Nota: Masakan ini adalah suatu resepi yang amat dirahsiakan oleh mana-mana chef di dunia. Diharap pembaca dapat menyimpan rahsia resepi ini seperti yang diharapkan oleh penciptanya iaitu Mutalib Attholib.

Sering kali kita membeli Yong Taufu di pasar malam atau di gerai tepi jalan. Adakalanya sedap dan adakalanya sebaliknya. Selalunya kelazatan Yong Taufu terletak pada kuahnya yang terdiri dari sos hitam dan sos merah. Jika para pembaca ingin tahu cara membuat kuah tersebut, hamba meminta maaf kerana hamba pun tak tahu.

Namun di sini hamba ingin mengajar para pembaca membuat Yong Taufu special yang hamba gelarkan "Yong Taufu Grand Bon Voyage (ver 0.1)".

Bahan-bahan:

  • Yong Taufu pasar malam semalam yang tak habis (disimpan dalam peti ais). Pastikan kuah dan taufu/fishball dan lain-lain tidak bercampur sebelum disimpan.
  • er.. itu aje.
Cara-cara:

Panaskan kuali dengan sedikit minyak. Kemudian, selepas cukup panas, masukkan kuah Yong Taufu semalam ke dalam kuali. Kacau hingga bangkit baunya. Selepas itu, barulah masukkan segala bahan2 yang lain seperti taufu, fishball, sosej, dan sayur kang kong. Kacau hingga sebati dan hidangkan semasa panas.

Sekian. Diharap memberi manafaat kepada rakan-rakan sekalian.

No comments:

Post a Comment